Vereniging kerkverbanden DGK en GKN

In opdracht van de GS Kampen 2023 (GKN) en de GS Dalfsen 2024 (DGK) hebben de buitengewone synoden GS Groningen 2024 (DGK) en GS Kornhorn 2024 (GKN) op 5 oktober gesproken over het tot stand brengen van de vereniging van beide kerkverbanden.

In een gezamenlijke vergadering hebben De Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)(DGK) en Gereformeerde Kerken Nederland (GKN) unaniem besloten zich per 5 oktober 2024 te verenigen tot één gezamenlijk nieuw kerkverband onder de naam ‘Gereformeerde Kerken’.

Uit dankbaarheid voor dit genomen besluit werd door alle afgevaardigden met alle aanwezige gasten de Heere gedankt door samen staande gezang 35 te zingen: “Dank, dank nu allen God met hart en mond en handen”.

Verder is besloten de kerken die behoren tot de kerkverbanden De Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld) en Gereformeerde Kerken Nederland in te delen in drie classes. De classis Noord, de classis Oost en de classis Zuid-West.

Over de inrichting en de uitvoering van de diverse taken van het kerkverband Gereformeerde Kerken wordt op D.V. 19 oktober 2024 verder gesproken en besloten.

De synoden zien, onder het belijden van schuld, terug op verdrietige perioden van uiteengaan en pijnlijke verwijdering soms. Tegelijk zien de synoden terug op verblijdende momenten van herkenning, naar elkaar toegroeien en het oprechte verlangen om samen de Heere te dienen, samen Hem te bidden om en mee te werken aan het bewaren en vermeerderen van Zijn kerk. Alle dank, lof en eer gaat uit naar de Heere voor Zijn werken en de wonderen die Hij steeds weer door zijn Geest laat zien en ervaren.

Harderwijk, 5 oktober 2024

Namens moderamina GS Groningen 2024 en GS Kornhorn 2024